1. Загальні положення1.1. Положення складено на основі Закону України «Про освіту», Державного стандарту загальної освіти в контексті модернізації української освіти.1.2. Положення містить вимоги щодо оформлення календарно-тематичного планування вчителя.1.3. Календарно-тематичне планування вчитель розробляє на кожний клас відповідно до навчальної програми й вимог Державного освітнього стандарту (мінімуму змісту освіти).Скачати приклад бланку Календарно-тематичного планування1.4. Календарно-тематичне планування розробляє вчитель, розглядають на засіданні предметних кафедр, обговорюють на засіданні педагогічної ради, узгоджують із заступником директора з науково- методичної роботи, затверджує директор навчального закладу не пізніше ніж ЗО серпня.1.5. Завдання календарно-тематичного планування:
визначення місця кожної теми в річному курсі й місце кожного уроку в темі;
визначення взаємозв’язку між окремими уроками, темами річного курсу;
організація раціональної роботи й озброєння учнів системою знань, умінь, навичок із предмета.
1.6. Ступінь розробки календарно-тематичного планування є критерієм професіоналізму вчителя.2. Структура календарно-тематичного плануванняКалендарно-тематичний план учителя передбачає такі розділи:
титульний лист (додаток);
вступна частина;
програмне й навчально-методичне забезпечення навчального плану;
основні вміння й навички, які повинні бути сформовані в учнів по закінченню курсу;
власне тематичне планування навчального предмета.
3. Вимоги щодо оформлення календарно- тематичного планування3.1. Титульний лист повинен містити такі відомості:
найменування освітнього закладу;
назва документа (календарно-тематичне планування);
назва предмета (має відповідати назві предмета в робочому плані навчального закладу);
навчальний рік;
клас;
річна кількість годин;
кількість годин на тиждень;
планова кількість контрольних, практичних, лабораторних робіт;
прізвище, ім’я та по батькові вчителя.
3.2. На титульній сторінці мають бути записи:
«Розглянуто на засіданні предметної кафедри вчителів. Протокол № _ від 20 р.»;
«Обговорено на засіданні педагогічної ради. Протокол № _ від 20 р.»;
«Погоджено: заступник директора із навчально-виховної роботи»;
«Затверджено: директор навчального закладу, від__________ 20__ р.».
3.3. У вступній частині необхідно вказати:
найменування навчального предмета (біологія, історія та ін.);
мету вивчення курсу;
завдання (освітні, розвивальні, виховні);
освітні технології.
3.4. Природне й навчально-методичне забезпечення навчального плану передбачає такі відомості:
кількість годин на тиждень згідно з програмою;
реквізити програми;
навчально-методичні комплекси (НМК).
3.5. Розділ «Основні вміння й навички, які мають бути сформовані в учнів із позакласного вивчення курсу» передбачає перерахування освітніх умінь і навичок відповідно до нормативних документів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.3.6. Календарно-тематичне планування оформляють у друкованій формі, обов’язково зазначають номер і дату проведення уроку, зміст (тему) уроку, примітку.3.7. Графа «Зміст (тема) уроку» включає:
загальні назви теми;
кількість годин, відведених на вивчення даної теми;
теми кожного уроку;
контроль по завершенню вивчення даної теми;
назву практичних, лабораторних, теоретичних робіт.
3.8. У графі «Примітка» можуть міститися помітки, зроблені вчителем у процесі роботи з тематичним плануванням (використання додаткової літератури, зміст індивідуальних завдань для учнів, які відстають у навчанні, нетрадиційні форми роботи на уроках, індивідуальна діяльність, яка планується, необхідне обладнання, тип провідної діяльності учнів на уроці, види уроків).3.9. Зміст плану навчального курсу має відповідати змісту програми, за якою організовано навчання.3.10. Відмінність від змісту програми допускається не більше ніж на 10 %. Усі зміни необхідно вказати в плані й обгрунтувати (додаток).
Етичні засади у відносинах між людьми є основою збереження і прогресу демократичного суспільства, основою всестороннього розвитку людини.
Дотримання норм моралі і професійної етики набуває у діяльності вчителя особливе значення, оскільки педагогічна діяльність має пряме відношення до майбутнього життя людини в суспільстві, її фізичного, психічного і духовного здоров’я. Ця відповідальність має бути спільною, узвичаєною, загальноприйнятою для всієї педагогічної корпорації у вигляді норм, правил і принципів професійної педагогічної етики.
Розвиток і утвердження професійної етики вчителя розглядається педагогічним співтовариством як необхідна і фундаментальна засада повноцінного функціонування системи освіти та головна умова реалізації ним важливої соціально-культурної і духовної ролі в сучасному суспільстві.
Вірність вимогам педагогічної моралі – справа честі і совісті вчителя, мірило його суспільної цінності і поваги, основа для самоповаги і самоствердження особистості.
Жоден учитель, попередньо не пройшовши школу сучасного педагога, не зможе оперувати відповідними знаннями, щоби полегшити навчання й покращити рівень компетенції учнів. Здається, це утопія. Але вже сьогодні, як в Україні, так і за кордоном, педагогіка масово працює над апробацією в навчальних закладах інтерактивних методів.
Сьогодні такий вид навчання називають особистісно зорієнтованим. Воно виходить із самоцінності особистості, її духовності та суверенності. Його метою є формування людини як неповторної особистості, творця самої себе та своїх обставин.
Визначальним для особистісно зорієнтованого навчання має бути соціокультурний діалог у системі «педагог-дитина» на основі її розуміння, прийняття й визнання. Якнайактивніше сприяють цьому інтерактивні методи навчання.
Для чіткішого розуміння важливості інтерактивного навчання педагоги порівнюють його з відомими та раніше пасивним й активним навчанням. Якщо пасивне навчання - це репродуктивний метод, це вимога слухати та дивитись, активне - це безпосередня участь дитини у викладі матеріалу, то інтерактивне - це рівноправна взаємодія вчителя й учня. Якщо порівняти ці моделі, то можна зробити висновки про те, що за наявності певних недоліків остання модель досить ефективна.
Національна програма виховання учнів 1-12 класів (проект)
Пояснювальна записка
Виховання учнів в сучасній школі здійснюється в контексті національної і загальнолюдської культури, охоплює весь навчально-виховний процес, грунтується на свободі вибору мети життєдіяльності та поєдує інтереси особистості суспільства, держави і нації.